Butikkinnredning er et levenede medium. Den gjenspeiler trender og idéer med utspring i de store motemetropolene akkurat som klær og tilbehør. Alle ting har en livssyklus, noen korte og noen lange. En butikkinnredning fra tidlig -90 tallet er ikke spesielt spennende i dag. Den gangen var det aluminiumsrammer, gjerne bøk eller kirsebær i treverket, og kanskje stålinnredning med mørk og dyster hammerslaglakkert finish. Kan sikkert fungere i sitt rette element i dag også, men neppe sammen med det nyeste innen moter og trender. Ønsker man en butikkinnredning i en moteforretning i 2011 er det krom i alt metall, gjerne med store blanke glasselementer og stilrene linjer uten for mange sterke farger som gjelder. Høye ranke utstillingsdukker med abstrakte hoder, kanskje med skinnende blank overflate. Displayer med 3-4 utstillingsdukker i samstemte stillinger som skaper illusjonen av samspillet mellom riktig mote og gode venner... Perfekt lyssetting ved hjelp av de siste innen lysteknologi. Viktige underbevisste elementer som gjør at vi får lyst til å bli en av dem. Derfor er butikkinnredningen nesten like viktig som varen som skal selges. Ingen har lyst vel lyst til å kjøpe en ny BMW i en gammel låve? (Satt ytterst på spissen selvfølgelig!) Derfor bør butikkinnredningen stadig fornyes og endres. Følge trendene. Totalrenoveres kanskje hvert 3. - 5. år. Fylle på med nye elemeter som får butikken til å fremstå som dynamisk når sesongene svinger. Skille seg ut i fra nabobutikken, vise at man følger med. Totalinntrykket det gir kunden. Øyet er det sterkeste sanseorganet vi mennesker har. Vi handler med øynene. De fleste av oss har et sterkt og instinktivt ønske om å se bedre ut, være bedre kledd, være mer oppdatert enn naboen. Butikkinnredning er mote!